Сайт знаходиться в режимі тестової експлуатації

Урядовий уповноважений з питань управління державним боргом Юрій Буца про боргову політику в умовах війни

17 травня Урядовий уповноважений з питань управління державним боргом Юрій Буца взяв участь у публічній дискусії Центру економічної стратегії на тему: «Борг України під час війни зростає, що з ним робити?».

Ключові тези Юрія Буци під час дискусії:

• До початку повномасштабного вторгнення рф в Україну ситуація з державним боргом в Україні була одною з найкращих серед країн, що розвиваються: Україна була єдиною країною, яка вийшла з ковідної кризи з меншим борговим навантаженням ніж мала до неї. Це досягнення демонструє зваженість боргової політики Мінфіну протягом останніх років.

• Зростання коефіцієнта «Борг до ВВП в 2022 році» загалом, відбулось не за рахунок накопичення нового боргу, а за рахунок зменшення ВВП в Україні та девальвації гривні внаслідок повномасштабного вторгнення рф.

• Акумулювання нового боргу – це абсолютно природній наслідок війни через різке скорочення доходів та збільшення видатків державного бюджету. В таких умовах першочерговим завданням Мінфіну є максимально здешевити борг. На жаль, неможливо покрити всі наші потреби у фінансуванні лише грантовими коштами. Програм такого розміру просто не існує. Тому іншим кращим варіантом є максимально пільгові кредити, наприклад ті, що ми отримуємо від ЄС. Завдяки таким кредитам нам вдасться утримувати боргову стійкість, оскільки у разі збільшення розміру державного боргу його обслуговування є абсолютно посильним для Державного бюджету України.

• Внутрішній ринок державних облігацій повністю функціонує. Перший аукціон з розміщення ОВДП Мінфін провів на п’ятий день повномасштабного вторгнення в Україну і з того часу не пропустив жодного аукціону. Всі інструменти, що розміщує Мінфін зараз, мають позитивну реальну дохідність. Ситуація на вторинному ринку ОВДП суттєво покращилась: bid/ask спреди значно зменшились. З метою утримання стійкості боргу і зменшення ризику рефінансування ми використовуємо всі можливості задля розміщення інструментів з довшим терміном до погашення.

• Громадяни України все більше зберігають та примножують свої заощадження шляхом інвестування в державні облігації. Це важливо для держави. І ми очікуємо, що в майбутньому через інвестиції в ОВДП громадяни матимуть змогу брати участь у відбудові України.

• Вартість відновлення держави від російської агресії дуже висока. Такі об’єми фінансування неможливо буде покрити лише за рахунок грантових коштів. Водночас є небезпека погіршення боргової стійкості у разі суттєвого зростання обсягів боргового фінансування. Тому кредити на відновлення мають бути максимально дешевими, в ідеалі, з компенсацією відсотків.

• Найочевиднішим джерелом компенсації збитків є кошти агресора, і ми зобов’язані всі разом працювати над забезпеченням такої компенсації. Оскільки процес може бути тривалим, доцільно розглядати проміжні варіанти використання заморожених активів для отримання фінансування в короткостроковій перспективі із залученням приватного сектора.

Детальніше про боргову політику Міністерства фінансів України під час війни дивіться у відеозапису дискусії на тему: «Борг України під час війни зростає, що з ним робити?».