CRS (Загальний стандарт звітності)
Україна є учасником міжнародного глобального руху, що має на меті забезпечення більш прозорого податкового середовища, та робить активні кроки до ефективного впровадження міжнародних стандартів з прозорості та обміну інформацією.
Необхідність імплементації міжнародних стандартів визначено не лише внутрішньодержавними програмними документами Уряду, а й міжнародними зобов’язаннями, які Україна взяла на себе і як член Глобального форуму з прозорості та обміну інформацією, і в контексті активізації євроінтеграційних процесів.
Одним із таких стандартів є Стандарт щодо автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки для податкових цілей, загальновідомий як Common Reporting Standard (CRS).
Common Standard on Reporting and Due Diligence for Financial Account Information (CRS) або Загальний стандарт звітності та належної перевірки інформації про фінансові рахунки (далі − Загальний стандарт звітності CRS) – це міжнародний стандарт, схвалений Радою ОЕСР 15 липня 2014 року, що вимагає від країн, які його імплементують, здійснювати збір інформації від фінансових установ про фінансові рахунки власників рахунків та щорічно на автоматичній основі обмінюватись такою інформацією з юрисдикціями-партнерами з обміну в рамках Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки (Multilateral Competent Authority Agreement on Automatic Exchange of Financial Account Information (MCAA CRS).
Відповідно до Загального стандарту звітності CRS фінансові установи країни-учасниці зобов’язані здійснювати належну комплексну перевірку (due diligence) фінансових рахунків та серед власників рахунків (у певних випадках і серед їх контролюючих осіб) виявляти осіб, які є податковими резидентами інших юрисдикцій-партнерів з обміну інформацією. Інформація про такі рахунки подається фінансовими установами до компетентного органу країни-учасниці, який надалі надсилає відомості про фінансові рахунки юрисдикціям, резидентами яких є власники та контролюючі особи власників фінансових рахунків.
Імплементація Загального стандарту звітності CRS координується Секретаріатом ОЕСР. Станом на січень 2023 року понад 110 юрисдикцій є учасниками міжнародного багатостороннього автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки, включаючи усі держави-члени Європейського Союзу.
З метою приєднання до міжнародної системи автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки Уряд України в серпні 2021 року надіслав лист до Секретаріату ОЕСР, яким офіційно висловив намір імплементувати Загальний стандарт звітності CRS та приєднатися до Багатосторонньої угоди СRS (розпорядження Кабінету Міністрів України від 18.08.2021 № 978-р «Про схвалення проекту листа Уряду України до Організації економічного співробітництва та розвитку стосовно впровадження Стандарту щодо автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки в податкових цілях»).
Нагадуємо, що 16 листопада 2022 року Верховна Рада України підтримала у першому читанні проєкт Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки» (реєстр. № 8131 від 17.10.2022), який був розроблений із залученням експертної підтримки Глобального форуму з питань прозорості та обміну інформацією для податкових цілей та Програми Європейського Союзу з підтримки управління державними фінансами в Україні (EU4PFM). Наразі законопроект готується до другого читання. Метою законопроєкту є впровадження в національне законодавство Загального стандарту звітності CRS та приєднання України до міжнародної системи обміну інформацією з учасниками Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки, до якої Україна в особі ДПС приєдналася в серпні 2022 року.
Міністерство фінансів України нагадує фінансовим установам про необхідність своєчасної підготовки до впровадження вимог Загального стандарту звітності CRS. Зокрема, фінансовим установам України необхідно визначити свій статус для цілей CRS (чи відповідають вони визначенню «депозитарної установи», «кастодіальної установи», «інвестиційної компанії» або «визначеної страхової компанії»). Фінансові установи, які є підзвітними, після прийняття проєкту закону 8131 зобов’язані застосовувати заходи належної комплексної перевірки до фінансових рахунків, визначати підзвітні рахунки та подавати звіти про підзвітні рахунки.
Детальніше про обов’язки підзвітних фінансових установ та про правила належної комплексної перевірки у е-дайджесті.
Додаткові матеріали та посилання:
Загальний стандарт звітності CRS українською мовою
Загальний стандарт звітності CRS англійською мовою
Переклад Коментаря до Загального стандарту звітності CRS
Офіційний переклад Багатосторонньої Угоди MCAA CRS
Проект закону щодо імплементації CRS Стандарту
Презентація законопроекту щодо імплементації CRS Стандарту
Запис трансляції презентації законопроекту щодо імплементації CRS Стандарту
Актуальні питання запровадження CRS в Україні
Вебпортал ОЕСР з питань автоматичного обміну інформацією
Для забезпечення належної консультативної підтримки всіх зацікавлених сторін функціонує електронна поштова скринька − crs.info@tax.gov.ua.