Сайт знаходиться в режимі тестової експлуатації

Ключові факти щодо угоди зі Спеціальним комітетом кредиторів

Міністерство фінансів України

Ключові факти щодо угоди зі Спеціальним комітетом кредиторів

Що угода з реструктуризації означає для України

Досягнення Угоди між Міністерством фінансів та Спеціальним комітетом кредиторів є значним успіхом України
Ми завдячуємо цьому успіхові активній підтримці Президента, Прем’єр-міністра та Верховної Ради України, а також активній підтримці наших міжнародних двох- та багатосторонніх партнерів.
Угоди вдалося досягти, не зважаючи на вкрай складні переговори з кредиторами.
Угоду з реструктуризації досягнуто зі Спеціальним комітетом кредиторів, що представляє власників майже половини всіх боргових інструментів, включених до процесу реструктуризації.
Умови Угоди з реструктуризації є набагато більш вигідні порівняно з іншими країнами, що змогли реструктуризувати свій борг без оголошення дефолту
Зниження боргового навантаження на Україну внаслідок Угоди з реструктуризації дозволить посилити макроекономічну стабільність, оздоровити економіку та, завдяки цьому, пожвавити залучення інвестицій.
Завдяки реструктуризації, Україна використає меншу кількість коштів на погашення боргу, накопиченого попередньою владою, і зможе спрямувати цей ресурс для фінансування пріоритетних потреб держави, перш за все соціальних видатків і національної оборони.
Особливо важливо, що Україна змогла домовитися про реструктуризацію та списання частини боргу, не оголошуючи дефолт та не запроваджуючи мораторій на виплати по зовнішнім комерційним боргам.
Угода з реструктуризації в цілому забезпечує досягнення трьох цілей реструктуризації, що було встановлено у програмі співробітництва України з МВФ. В тому числі:
генерування для сектору державних фінансів $15.3 млрд впродовж дії програми;
досягнення до 2020 року співвідношення державного та гарантованого державою боргу до ВВП не більше 71%;
забезпечення, аби сукупна потреба бюджету у фінансуванні не перевищувала в середньому 10% ВВП (максимум 12% ВВП) у 2019-2025 роках».
Таким чином, досягнення згоди з Комітетом кредиторів дозволить забезпечити потреби в фінансуванні програми співробітництва України та МВФ «Механізм Розширеного Фінансування», та завдяки цьому, продовжити фінансове співробітництво з міжнародними дво- та багатосторонніми фінансовими партнерами (Світовий банк, ЄБРР і ЄІБ, ЄС, США, Японії, Канади, Німеччини та іншими).
 

Параметри Угоди з реструктуризації

Основні елементи домовленості, досягнутої між Урядом та Спеціальним комітетом кредиторів:

Зниження основної суми боргу (т.н. Haircut - «Стрижка»): Угода передбачає зменшення суверенного і гарантованого державою боргу на 20% і дозволяє негайно знизити борговий тягар на $3.6 млрд. ($3,8 млрд, якщо таке саме зниження буде погоджено по гарантованим державою валютним боргам державних підприємств, а також по євробондах м. Київ).
Це ті 3,8 млрд доларів, які Україна не має повертати та зможе спрямувати для фінансування найбільш важливих для держави напрямків – соціальних видатків і національної оборони.
Це знижує комерційний борг України, а також гарантований державою та квазі-гарантований борг з близько $19,3 млрд до близько $15,5 млрд.
Зазвичай країнам, які не оголосили дефолт, вдається домовитися щодо зниження вартості боргу приблизно до 13%. І лише 30% країн змогли домовитися щодо реструктуризації боргу, не оголошуючи дефолту.
Вплив на зниження боргового навантаження: Це знижує співвідношення боргу до ВВП приблизно на 4,3% (по відношенню до прогнозованого ВВП України на кінець 2015 року, згідно з останніми прогнозами МВФ). Це значно покращитьплатежеспроможність країни та її платіжний баланс.
Відсотки по боргах: Відсоткова ставка по боргах майже не змінилася, і складатиме в середньому 7,75% (це лише трохи вище, ніж поточні 7,22%). Водночас, з урахуванням загального зниження обсягу боргу, значного зростання по процентних виплатах не відбудеться.
Навіть після невеликого підвищення, відсоткова ставка по цих кредитах все однак буде значно менша, ніж те, скільки платив за кредити Уряд Януковича. Наприклад, в липні 2012 року він взяв позику в приватних кредиторів на 2,6 млрд дол під 9,25% річних.
Подовження термінів погашення боргу: Терміни погашення тієї частини боргу, що не буде списано, будуть перенесені з 2015-2023 років на 2019-2027 роки. Тобто Україна не буде сплачувати основну суму боргу до 2019 року. Це додаткові 4 роки на відновлення та розвиток економіки.
Інструмент відновлення вартості (VRI): Завдяки тому, що ми змогли добитися поступок від кредиторів, наша країна отримає значне фінансове полегшення, та зможе швидше повернутися до нормального економічного життя. У відповідь на цей крок Україна випустить нові цінні папери, прив’язані до показників зростання ВВП («інструмент відновлення вартості»/ Value Recovery Instrument/ VRI).

Ці цінні папери – це механізм зацікавлення кредиторів у відновленні України та додатковим інструментом залучення іноземних інвестицій в нашу економіку. Адже, якщо у майбутньому Україна досягне значного економічного зростання, ці цінні папери забезпечать кредиторам додаткові платежі з боку України, що базуватимуться на темпах зростання української економіки.

Застосування VRI передбачає:

Жодних платежів кредиторам, якщо економіка України буде зростати повільніше, ніж 3% на рік.
При зростанні ВВП від 3% до 4% на рік, кредитори отримають 15% виключно на суму перевищення 3% ВВП
Базовий прогноз МВФ щодо зростання економіки України – 4% зростання ВВП в рік. При зростанні економіки України швидше 4% на рік, кредитори отримають 40% вартості від кожного відсотка, який перевищує таке зростання.
Цей інструмент вступить в силу тільки в 2021 році, що дає Україні 7 років на відновлення свого зростання, та буде застосовуватися протягом 20 років.
Між 2021 та 2025 роками цей платіж не зможе бути вищим, ніж 1% ВВП.
Україна не робитиме жодних платежів по VRI, допоки її ВВП не становитиме понад $125,4 млрд (такого обсягу економіка Україна, за прогнозами МВФ, досягне до 2019 року. На кінець 2015 року, згідно з останніми прогнозами МВФ, економіка України буде становити $84.3 млрд)

Новітня економічна історія України демонструє, що лише у 9 з 24 років зростання її ВВП перевищувало 3%. За оцінками МВФ, з урахуванням волатильності зростання економік країн, що розвиваються, очікувані платежі по VRI становитимуть лише 0,3% ВВП у 2021-2025 роках та 0,6% ВВП у 2026-2040 роках.

Таким чином, це ситуація win-win і для нашої країни, і для кредиторів. Завдяки тому, що зараз кредитори пішли нам на зустріч, наша країна отримає значне фінансове полегшення, та зможе швидше повернутися до сталого економічного життя. І якщо завдяки цьому вже за п’ять років економіка України зможе щорічно зростати на 4-5 чи навіть більше відсотків, платежі по VRI не матимуть значного впливу на економіку.

Угода та МВФ:

МВФ підтримує дану угоду, оскільки вона відповідає цілям боргової операції
МВФ заявив: «Якщо угода буде повністю виконана, це дозволить досягти наміченого зменшення вартості обслуговування боргу, скоротити загальні річні потреби у фінансуванні відповідно до програми, а також явно сприятиме зменшенню державного боргу»
За підрахунками МВФ, угода дасть можливість Україні в цілому досягти всіх цілей, зазначених у програмі МВФ Механізм розширеного фінансування (EFF)

Подальші кроки в процесі реструктуризації

Даній угоді передували успішні репрофілювання Укрексімбанку та Ощадбанку, які були досягнуті раніше цього року.
Умови реструктуризації, про які Україна домовилася зі Спеціальним комітетом кредиторів, мають бути схвалені власниками кожної серії облігацій, включених до процесу реструктуризації, підчас проведення окремої юридичної процедури.
Цю угоду досягнуто зі Спеціальним комітетом кредиторів, що представляє інтереси тримачів приблизно половини українського суверенного боргу. Це значно збільшує шанси на успішне ухвалення умов реструктуризації іншими кредиторами.
У разі незгоди з даними умовами, власники облігацій мають право вступити в окремі переговори з Урядом України щодо реструктуризації, однак ніякі інші угоди не можуть надавати більш вигідні умови для кредиторів, ніж дана угода.
Це правило поширюється на всіх власників облігацій, включаючи власників єврооблігацій, що було випущено Урядом України у грудні 2013 року (т.зв. «російський борг»).
Впродовж всього процесу Україна рівно ставилася та буде продовжувати ставитися до всіх власників облігацій.
Орієнтовний графік схвалення рішення Урядом України, Верховною Радою та кредиторами.
27 серпня Кабінет Міністрів має узгодити умови реструктуризації та надати Міністрові фінансів право підписати угоду
1 вересня Кабінет Міністрів має ухвалити проект закону та подати його до Верховної Ради.
Кабінет Міністрів має ухвалити постанову, що дозволить розпочати юридичну процедуру обміну облігацій не пізніше 14 вересня.
Запуск юридичної процедури голосування власників облігацій щодо їх обміну має відбутись не пізніше 15 вересня.

Боргові папери, що було включено до переговорів та угоди з реструктуризації боргу.
 

Загальний обсяг боргу, щодо якого проводяться переговори з реструктуризації: $22,6 млрд (номінальна вартість) Державні єврооблігації і єврооблігації ДП «Фінансування інфраструктурних проектів» (Fininpro) – $18 млрд.

Гарантовані державою зовнішні валютні кредити державних підприємств (Укравтодор, Укрмедпостач, КБ «Южне») – близько $ 0,7 млрд;
Єврооблігації м. Києва – близько $0.6 млрд;
Єврооблігації Укрзалізниці – $0,5 млрд;
Зовнішні (приватні) борги Ощадбанку* та Укрексімбанку* - $2,8 млрд;

Борги, що включено до угоди з реструктуризації зі Спеціальним комітетом кредиторів*: $18,0 млрд (номінальна вартість);
Державні єврооблігації і єврооблігації ДП «Фінансування інфраструктурних проектів» (Fininpro);
Гарантовані державою зовнішні валютні кредити державних підприємств;


* Кредити вже успішно реструктуризовано відповідно до цілей МВФ
** гарантовані державою валютні борги державних підприємств не включено до угоди зі Спеціальним комітетом кредиторів