Пряме і непряме митне представництво: можливі сценарії декларування товарів та роль митного брокера
- 
                    Про Міністерство
                                            
                            
                        
                        
- Кар'єра у Міністерстві
 - 
        Органи в компетенції Міністерства
        
            
            
- 
        Державні підприємства та установи, що належать до сфери управління Міністерства
        
            
            
- Державне підприємство «Управління з експлуатації майнового комплексу»
 - Державне підприємство «Сервісно-видавничий центр»
 - Центральне казенне підприємство пробірного контролю
 - Східне казенне підприємство пробірного контролю
 - Західне казенне підприємство пробірного контролю
 - Південне казенне підприємство пробірного контролю
 - Дніпропетровське казенне підприємство пробірного контролю
 - Державне підприємство Київська офсетна фабрика
 
 - Державна служба фінансового моніторингу України
 - Державна казначейська служба України
 - Державна аудиторська служба України
 - Державна податкова служба України
 - Державна митна служба України
 - Очищення влади державної митної служби
 - Державний податковий університет
 
 - 
        Державні підприємства та установи, що належать до сфери управління Міністерства
        
            
            
 - Колегія Міністерства
 
 - 
                    Діяльність
                                            
                            
                        
                        
- Бюджетна політика
 - Податкова політика
 - 
        Митна політика
        
            
            
- 
        Інтеграція митного законодавства до права ЄС
        
            
            
- Пряме і непряме митне представництво: можливі сценарії декларування товарів та роль митного брокера
 - Митний представник та утримувач митного режиму: хто подає та підписує документи
 - Підтвердження надійності облікових даних для отримання авторизацій
 - Авторизація на провадження митної брокерської діяльності
 
 - Інтеграція митних ІТ систем до MASP-C
 
 - 
        Інтеграція митного законодавства до права ЄС
        
            
            
 
- 
        Бухгалтерський облік та аудиторська діяльність
        
            
            
- 
        Бухгалтерський облік
        
            
            
- 
        Запровадження міжнародних стандартів фінансової звітності
        
            
            
- Переклад міжнародних стандартів фінансової звітності 2025 року (доповнюється)
 - Переклад міжнародних стандартів фінансової звітності 2024 року
 - Переклад міжнародних стандартів фінансової звітності 2023 року
 - Переклад міжнародних стандартів фінансової звітності 2022 року та Концептуальної основи фінансової звітності
 - Архів перекладів
 - Таксономія
 - Переклад технічних публікацій
 - Загальні роз’яснення
 
 - Бухгалтерський облік в підприємницькій сфері
 - Бухгалтерський облік в державному секторі
 - Методологічна рада з бухгалтерського обліку при Міністерстві фінансів України
 - Рада з МСФЗ при Міністерстві фінансів України
 
 - 
        Запровадження міжнародних стандартів фінансової звітності
        
            
            
 - Аудиторська діяльність
 - Звітування із сталого розвитку
 
 - 
        Бухгалтерський облік
        
            
            
 - 
        Боргова політика
        
            
            
- Основна інформація
 - Новини за категорією Борг
 - Боргова статистика
 - ОВДП
 - Первинні дилери
 - ОЗДП
 - Кредитний рейтинг
 - Інформація для інвесторів
 - Нагороди в сфері управління державним боргом
 
 - Антилегалізаційна політика (AML)
 
- Фінансова політика
 - Національна стратегія доходів
 - 
        Міжнародне співробітництво
        
            
            
- 
        Партнери
        
            
            
- Європейський Союз
 - Міжнародний валютний фонд
 
 - 
        Співпраця України з Міжнародними фінансовими організаціями
        
            
            
- Банк розвитку Ради Європи
 - Процедура залучення коштів МФО
 - Світовий банк
 - Європейський банк реконструкції та розвитку
 - Європейський інвестиційний банк
 - Німецьке товариство міжнародного співробітництва (GIZ)
 - Кредитна Установа для Відбудови (KFW)
 - Реєстр спільних з МФО проектів, що знаходяться на стадії підготовки та реалізації
 - Міжнародна технічна допомога (в компетенції Міністерства)
 - Моніторинг проєктів міжнародної технічної допомоги
 
 - Співпраця з Партнерами з розвитку
 - Українська платформа донорів
 
 - 
        Партнери
        
            
            
 
- Міжнародні податкові відносини
 - Розвиток державного внутрішнього фінансового контролю
 - 
        Управління публічними інвестиціями
        
            
            
- Нормативні документи
 - Реалізація дорожньої карти реформування управління публічними інвестиціями
 - Міжвідомча комісія з питань розподілу публічних інвестицій
 - Єдиний проектний портфель публічних інвестицій
 - Міжвідомча робоча група з питань реформування системи управління публічними інвестиціями
 - Довідкова інформація
 
 
- 
        Інші сфери державної політики
        
            
            
- Внутрішній аудит
 - Аудиторський комітет Міністерства фінансів України
 - Наукова та наукова-технічна діяльність
 - Проектний офіс реформ при Міністерстві фінансів України
 - Верифікація державних виплат
 - 
        Управління фіскальними ризиками
        
            
            
- Роз'яснення
 - Нормативно-правова база з управління фіскальними ризиками
 - Перелік суб'єктів господарювання, з якими можуть бути пов'язані найбільші фіскальні ризики
 - Звіти
 - Перелік суб'єктів господарювання, яким Мінфін погоджує на плановий період пропозиції щодо окремих фінансових показників, а також пропозиції щодо максимальних порогів обсягу капітальних інвестицій
 
 - Операції з дорогоцінними металами та дорогоцінним камінням
 - Ліцензування
 
 - Стратегія реформування СУДФ
 - Стратегічний план діяльності Міністерства
 
- 
        ГРК Мінфін
        
            
            
- Бюджетні запити
 - Паспорти бюджетних програм
 - Оцінка ефективності бюджетних програм
 - Звіти про виконання паспортів бюджетних програм
 - Інформація про цілі державної політики у відповідній сфері
 - Інформація про ефективність використання державних коштів
 - Структура та обсяг бюджетних коштів за бюджетними програмами
 
 - Управління ліквідністю
 - Програмне забезпечення
 
 - 
                    Законодавство
                                            
                            
                        
                        
- 
        Регуляторна активність
        
            
            
- Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів 2025 р.
 - План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2025 р.
 - Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів 2024 р.
 - План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2024 р.
 - План-графік здійснення заходів у 2024 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
 - Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів 2023 р.
 - План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2023 р.
 - План-графік здійснення заходів у 2023 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
 - Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів 2022 р.
 - План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2022 р.
 - План-графік здійснення заходів у 2022 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
 - Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів 2021 р
 - План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проєктів регуляторних актів у 2021 р
 - План-графік здійснення заходів у 2021 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
 - Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів 2020 р
 - План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проєктів регуляторних актів у 2020 р
 - План-графік здійснення заходів у 2020 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
 - Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів 2019 р
 - План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2019 р
 - План-графік здійснення заходів у 2019 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
 - Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів у 2018 р.
 - План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2018 р.
 - План-графік здійснення заходів у 2018 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
 - Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів у 2017 р.
 - План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2017 р.
 - План-графік здійснення заходів у 2017 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
 - Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів у 2016 р.
 - План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2016 р.
 - План-графік здійснення заходів у 2016 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
 - Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів у 2015 р.
 - План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2015 р.
 
 - 
        Проекти регуляторних актів для обговорення
        
            
            
- Проекти регуляторних актів для обговорення у 2025 р.
 - Проекти регуляторних актів для обговорення у 2024 р.
 - Проекти регуляторних актів для обговорення у 2023 р.
 - Проекти регуляторних актів для обговорення у 2022 р.
 - Проекти регуляторних актів для обговорення у 2021 р.
 - Проекти регуляторних актів для обговорення у 2020 р.
 - Проекти регуляторних актів для обговорення у 2019 р.
 - Проекти регуляторних актів для обговорення у 2018 р.
 - Проекти регуляторних актів для обговорення у 2017 р.
 - Проекти регуляторних актів для обговорення у 2016 р.
 - Проекти регуляторних актів для обговорення у 2015 р.
 
 - 
        Проекти нормативно-правових актів
        
            
            
- Проекти нормативно-правових актів у 2025 р.
 - Проекти нормативно-правових актів у 2024 р.
 - Проекти нормативно-правових актів у 2023 р.
 - Проекти нормативно-правових актів у 2022 р.
 - Проєкти нормативно-правових актів у 2021 р.
 - Проєкти нормативно-правових актів у 2020 р.
 - Проєкти нормативно-правових актів у 2019 р.
 - Проекти нормативно-правових актів у 2018 р.
 - Проекти нормативно-правових актів у 2017 р.
 - Проекти нормативно-правових актів у 2016 р.
 - Проекти нормативно-правових актів у 2015 р.
 
 
- 
        Постанови та Накази
        
            
            
- Накази Міністерства фінансів України у 2025 р.
 - Накази Міністерства фінансів України у 2024 р.
 - Накази Міністерства фінансів України у 2023 р.
 - Накази Міністерства фінансів України у 2022 р.
 - Накази Міністерства фінансів України у 2021 р.
 - Накази Міністерства фінансів України у 2020 р.
 - Накази Міністерства фінансів України у 2019 р.
 - Накази Міністерства фінансів України у 2018 р.
 - Накази Міністерства фінансів України у 2017 р.
 
 
 - 
        Регуляторна активність
        
            
            
 - 
                    Дані та аналітика
                                            
                            
                        
                        
 - Для громадськості
 - Пресцентр
 
Впровадження концепції митного представництва, аналогічної тій, що функціонує в країнах ЄС, є головною концептуальною новацією євроінтеграційних змін до Митного кодексу України, прийнятих Законом України № 3926- IX від 22.08.2024*.
Передбачено розділити, як митні брокери можуть представляти перед митними органами своїх клієнтів (імпортерів/експортерів):
- прямий митний представник, який діє в інтересах і від імені особи, яку він представляє;
 - непрямий митний представник, який діє в інтересах особи, яку він представляє, але від власного імені.
 
Митні брокери спільно зі своїми клієнтами самостійно обирають формат митного представництва. В залежності від обраного формату митного представництва розмежовуються права, обов’язки та відповідальність між митним брокером та його клієнтом.
Ключова відмінність між прямим і непрямим представництвом полягає в тому, що непрямий митний представник, подаючи митну декларацію від свого імені, хоч і в інтересах свого клієнта, стає декларантом, а значить несе солідарну разом з ним відповідальність за сплату митних платежів.
Запроваджена раніше можливість для митних брокерів сплачувати митні платежі зі свого рахунку передоплати в інтересах клієнтів була елементом «непрямого митного представництва».
До запроваджених змін у Митному кодексі України не було чітко розмежовано права, обов’язки та відповідальність митного брокера та його клієнта, в результаті чого:
- митні платежі по декларації сплачував як клієнт, так і митний брокер, хоча не був наділений правами платника податків;
 - за правильність і достовірність декларування товарів відповідав митний брокер, а з документальною перевіркою приходили до його клієнта;
 - надавав необхідні документи та інформацію клієнт, а до адміністративної відповідальності за недостовірне декларування могли притягти митного брокера.
 
Після запровадження даних змін декларування товарів можна буде здійснити за одним із таких сценаріїв:
Сценарій 1. Самостійне декларування товарів імпортером/експортером від власного імені
- імпортер/експортер має в штаті навчених для забезпечення декларування товарів співробітників;
 - розуміється в правилах митного контролю та оформлення;
 - не хоче збільшувати власні витрати, залучаючи митного брокера;
 - має ліцензовану програму для забезпечення декларування товарів.
 
Сценарій 2. Імпортер/експортер залучає прямого митного представника для декларування товарів від його імені
- імпортер/експортер не має в штаті співробітників, що можуть здійснювати декларування товарів;
 - не розуміється глибоко в правилах митного контролю та оформлення (наприклад, не часто здійснює такі операції або делегує функціонал підрядникам);
 - готовий залучити для цієї роботи підрядника (митного брокера);
 - готовий нести повну самостійну відповідальність, за рахунок чого зменшити винагороду підрядника;
 - не має ліцензованої програми для забезпечення декларування товарів.
 
Сценарій 3. Імпортер/експортер залучає непрямого митного представника для декларування товарів від імені такого представника
- імпортер/експортер не має в штаті співробітників, що можуть здійснювати декларування товарів;
 - не розуміється глибоко в правилах митного контролю та оформлення (наприклад, не часто здійснює такі операції або делегує функціонал підрядникам);
 - готовий залучити для цієї роботи підрядника (митного брокера), сплативши йому більшу винагороду та розділивши з ним відповідальність.
 

Запроваджена раніше модель комісійних або агентських договорів мала в собі елементи «непрямого митного представництва», але без чіткого розмежування прав, обов’язків та відповідальності перед митними органами.
В наступних публікаціях ми глибше розкриємо ці питання.
* 17.10.2024 підписаний Президентом В.Зеленським Закон України «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо імплементації деяких положень Митного кодексу Європейського Союзу», який був прийнятий Верховною Радою України 22.08.2024 року за № 3926-ІХ (проєкт за реєстр. № 10411).