Інтерв’ю Міністра фінансів Сергія Марченка для Українського радіо (18.09.2021)
Міністр фінансів Сергій Марченко про бюджетний процес під час пандемії в інтерв’ю для Українського радіо
Як пандемія впливає на фінансовий стан країни і чи прорахований вплив локдауну на економіку
Я б розпочав з іншого. Давайте не планувати локдаунів, я закликаю всіх вакцинуватися, адже нинішня статистика показує, що без цього ніяк не можна обійтися. Щоб убезпечити себе від можливих карантинів та локдаунів, треба зробити щеплення. Чи можливі локдауни загальнонаціонального масштабу? Я не впевнений, що такі обмеження потрібні і можливі, бо локальні карантинні заходи можуть вирішити ті проблеми, які є. Однак локальні заходи будуть застосовані до тих територій, де люди не вакцинуються. Якщо працівники закладів і їхні клієнти будуть імунізовані, то проблем не буде. Я скажу чесно, що не впевнений, чи має держава допомагат тим, хто не вакцинується.
Вплив на бюджет мінімальний, бо немає локдауну. Якщо обмеження й будуть, можливо,тоді вплив буде, якщо буде спрямовано менше коштів у сектор споживання. Наприклад, у ресторанно-готельний бізнес, адже він у першу чергу страждає від будь-яких карантинних заходів. Я не можу сказати, що це суттєво вплине на державний бюджет. Втім, з погляду економічної активності, звичайно, локдаун вплине на фінансовий стан країни. Тому я ще раз закликаю всіх вакцинуватися.
Скільки грошей Україна витратила на закупівлю вакцини
Цього року на закупівлю вакцини заплановано витратити з бюджету 12 мільярдів гривень. Наступного року ми також передбачаємо видатки на вакцинацію, там буде приблизно 3 мільярди гривень. Крім того, Світовий банк надав кредитну допомогу ― 30 мільйонів доларів, а буде ще додатково 90 мільйонів доларів. Є ініціатива Covax у цьому питанні та допомога інших країн, тому вакцини достатньо. З приводу вакцин, які втрачають придатність ― це інформація, яку має надавати МОЗ, я не готовий коментувати.
Якою буде підтримка бізнесу
Якщо для цього буде потреба, то кошти знайдуть. Однак, щоб не доводити до закриття закладів, потрібно вакцинуватися. Ми нікого не змушуємо, проте люди повинні нести відповідальність. Якщо вони не хочуть вакцинуватися, тоді хай сидять удома. Якщо ми хочемо боротися з "Дельтою", то повинні вакцинуватися. Приклади швидкого поширення "Дельти" в інших країнах досить показовими.
Зараз ми вивчаємо можливість запровадження обов’язкового ПЛР-тестування для працівників, які не будуть вакцинуватися. Це буде відбуватися за їх власний рахунок. У Сполучених Штатах Байден заявив, що всі державні службовці мають бути провакциновані. Якщо вони цього не роблять, тоді кожного дня здають ПЛР-тести. Також розглядаємо можливість, щоб такі службовці не могли працювати офлайн взагалі. Тоді вони не зможуть приходити на робоче місце.
Я ― міністр фінансів і дуже погано ставлюся до роздачі грошей з бюджету, якщо для цього немає раціональних причин. Тому я нічого не обіцяю. Коли виникають критичні ситуації, тоді ми шукаємо можливості. Було два критичних стани під час пандемії, у той період ми знаходили можливості, бо був загальнонаціональний локдаун. Я не буду казати, що ми роздамо гроші тим, хто закриється. Я пропоную інше рішення ― вакцинуватися. Зробіть це і працюйте, ніхто не буде перешкоджати в роботі.
Які особливості бюджету-2022
Цей бюджет має чіткі ознаки і характеристики, за яким можна його описати. По-перше,― це бюджет на медицину. 34 мільярди гривень, майже третина бюджету, спрямовуються саме на медицину. Мова йде про підвищення заробітних плат лікарів, закупівлю необхідного обладнання, боротьбу з коронавірусом, вакцинацію ― це пріоритет №1. Далі ― оборона. Тільки 17 мільярдів туди піде з державного бюджету. Ще будуть кошти, які дають наші міжнародні партнери: Великобратанія, Франція, США надсилають гроші, які можна використати на покращення озброєння. Третій пріоритет ― ветерани АТО, яких наступного року повністю забезпечать житлом. Майже 4 тисячі осіб отримають житло завдяки державі. На ці цілі виділяють 5,5 мільярдів гривень. Наступний пріоритет ― освіта, на яку піде 17 мільярдів гривень, додатково з них піде на підвищення стипендій. Також відбудеться зростання заробітних пла освітян. Також пріоритетом цього бюджету є інфраструктурні проекти, а ще перепис населення, цифровізація теж знайшли підтримку у цьому документі.
Чи буде проходження бюджету-2022 безперешкодним
Поки важко сказати. Ми передали бюджет у парламент у середу, там його вивчають. Звичайно, будуть пропозиції, ми готові до дискусій, будемо обговорювати всі питання. На даному етапі я не вбачаю особливих проблем, бо цей бюджет важко критикувати, оскільки є чіткі фокус-групи. Звісно, хтось хоче підтримувати інші категорії, про це можна буде дискутувати, говорити, але не розбалансовуючи бюджет. Ми не можемо собі дозволити надути доходи, які потім не зможемо виконати.
Хто з Міністерств найбільше "тягне ковдру"
МОЗ, Мінсоцполітики, адже на соціальну сферу піде 320 мільярдів гривень, з них дофінансуємо Пенсійний фонд на 200 мільярдів гривень. Далі йде Міністерство оборони, там тільки по загальному фонду бюджет 131 мільярд гривень. Суттєвий обсяг видатків надійде в Міністерство освіти.
Чи нормально, коли податкове законодавство змінюється під час бюджетного процесу
Законопроект №5600, проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень, є важливим. Він стосується тих бізнесів, які зловживають владою, які створили собі умови, які ми вважаємо несправедливими. Так, дуже багато негативного сприйняття. Я розумію, чому це відбувається. Простих громадян цей законопроект не стосується, він стосується великого бізнесу, який не платить податки. Буде менше зловживань, якщо цей проект ухвалять. Наша податкова система стане більш справедливою. Я агітую за цей законопроект і при представлені бюджету скажу, що є законопроект, який ми подали вчасно, тому за нього треба голосувати. Раніше бюджет і податкові зміни подавали "під ялинку", ніхто не з ким не консультується, за ніч голосують, але документ до того ніхто не бачив. Нині бюджет ми подаємо вчасно, податкові зміни ― до тих пір, які встановлені законодавством. Ми були готові до того, що парламент їх підтримає до 1-го липня, тоді б проблем не було. Ми б розраховували бюджет на базі проекту №5600. Цей проект ― це додатковий ресурс, його немає в бюджеті
Про гроші, виділені на перепис населення
Подякуйте, що ми знайшли гроші на перепис населення у 2023 році. 400 мільйонів гривень ― це початок процесу, який буде здійснюватися за допомогою електронних засобів перепису. Якщо потрібно буде його дофінансувати, то ми це зробимо.
Про співпрацю з Міжнародним валютним фондом
Рамку доходів ми вже надіслали, але не обговорювали, рамку видатків також надіслали. Буде місія ― будемо обговорювати. Процес триває і ми відкриті до діалогу. Наші зобов'язання щодо параметрів дефіциту ми дотримувалися. У минулому році у нас була непроста дискусія, сподіваюся, що цього року нам буде простіше.
Про приїзд місії має оголошувати МВФ. Ми будемо готові до зустрічі вже завтра. Перші зустрічі у мене заплановані на наступному тижні.
Чи задоволений міністр Марченко перебігом українських реформ
Я не маю задання оцінювати зі свого боку перебіг реформ в інших сферах. У мене є моя зона відповідальності. Я здійснюю координацію і комунікацію на рівні уряду з МВФ. Оцінку має здійснювати Фонд разом з відповідними органами, що є відповідальними за ті чи інші реформи.
Чи тривають митна та податкова реформи
Ті зобов’язання, які ми на себе взяли як орган Міністерства фінансів щодо створення єдиних юридичних осіб у форматі єдиної митниці і податкової, то ми їх забезпечили і здійснили відповідні заходи. На даному етапі тривають трансформаційні процедури всередині цих органів, тому зобов’язання щодо цього показника ми не виконали.
Про Бюро економічної безпеки
ДФС не здійснює наповнення бюджету, адже це правоохоронний орган, який здійснює розслідування злочинів у сфері оподаткування. Міністерство фінансів займається процесом ліквідації ДФС, який йде чіко за планом. ДФС буде ліквідований у термін, передбачений законодавством.
З приводу діяльності БЕБ. Так є затримка. Я сподіваюсь, що найближчим часом ус питання будуть вирішені. Мінфін не відповідає за створення БЕБ. Він підпорядковується уряду. Спосіб підпорядкування не визначає дійсність. Питання у кадрах і філософії структури, у тому, щоб сформувати правильно культуру органу від початку.
Чому відбувається мізерний ріст зарплат і пенсій
Нині мінімальна зарплата складає 6000 гривень. З січня буде вже 6500 гривень, у жовтні ― 6700 гривень. Бюджет формується за календарем, але економіка так не живе. Ці цифри ретельно прораховані і під них є база розрахунків. Тут важливо не нашкодити. Підвищувати мінімальну заробітну плату треба акуратно, з урахуванням макроекономічних факторів, зважати на рівень споживання і на те, що бізнес повинен мати можливість платити такі заробітні плати, і дивитися на рівень інфляції. Швидкий ріст заробітних плат, зокрема й мінімальних, ― це інфляційний чинник, тому ми обережно маємо до цього підходити. Повинен бути баланс. Як підвищення вплине на динаміку економічних суб’єктів ― це питання, скоріше негативне ніж позитивне. Я пам’ятаю, що минулого року було багато критики з боку бізнесу, що їх змушують платити високу заробітну плату. Минулого року був прихильником цього рішення, бо це було обґрунтовано, але цього року, після перерахунків, вважаємо, що запропонований темп є достатнім. Цього року відбувся суттєвий приріст, але це не означає, що він має бути таким кожного року. Це означатиме, що ми не дбаємо про економіку взагалі, а думаємо лише про один показник ― мінімальну заробітну плату. Ми можемо собі дозволити саме такий ріст.
На що збільшать видатки
У РНБО створено Центр дезінформації, який має фінансуватися. Туди піде 53 мільйони гривень. Я не думаю, що це велика ціна питання для боротьби з дезінформацією.
Для "Великого будівництва" додаткових коштів не передбачається, крім тих, які є в Дорожньому фонді.
У секторі безпеки і оборони СБУ отримала незначний приріст ― 1 мільярд гривень.
Ухвалений закон про реформу органів Прокуратури передбачає суттєве зростання заробітних плат у прокурорів. Ми маємо виконувати Закон, але не можемо виконати у тій мірі, в якій повинні, тому знайшли кошти, щоб мінімально закрити потреби цього органу. Або ухвалюйте ті закони, які ми можемо виконати, або не ставте питання міністру фінансів, чому ми шукаємо кошти на Прокуратуру.
Загалом аграрний сектор ми підтримуємо на 8 мільярдів гривень.
Що чекає на пенсіонерів у 2022 році
З 1 березня 2022 року відбудеться індексація. Пенсія буде зростати відповідно до зростання прожиткового мінімуму. Відбудуться виплати для тих категорій, стосовно яких рішенн були ухвалені цьогоріч, зокрема пенсіонерам-військовослужбовцям, на це передбачено 10 мільярдів гривень. Крім того, нещодавно урядом ухвалено рішення про те, що люди віком 70+ отримають надбавку ― це 3 мільярди гривень. Пенсійний фонд ― нереформована структура, тому я закликаю реформувати пенсійне законодавство. Ми приділяємо увагу цьому питанню, напрацьовуємо пропозиції, щоб запустити другий рівень.
Ті, хто офіційно сплачує ЄСВ ― це люди, які працюють у державній сфері, всі інші ухиляються від сплати податків або мають законну можливість їх не платити. Я точно про це знаю, бо маю статистику. Свідомі громадяни мають розуміти, що сплачують ЄСВ не для себе, , у нас солідарна система пенсійного забезпечення. У свідомих громадян є батьки і дідусі, які отримують мізерну пенсію, вони мають розуміти, що ЄСВ вони сплачують тим, хто отримує цю пенсію. Так працює солідарна система.
Чи розраховував Мінфін суму на субвенції місцевим бюджетам напередодні опалювального сезону
Так, звичайно. Уряд має підставити плече тим громадянам, які не зможуть платити за опалення, тому зараз ми збільшили кошти на виплату субсидій у цьому році на 12 мільярдів гривень. Ці кошти дозволяють закрити виплати субсидій у грудні і частково у січні. З цим питанням у парламенті все буде вирішено. Проблем у громадян немає бути. Є місцеві бюджети, у яких недостатньо коштів на виплату соціальних потреб, а є місцеві бюджеті, які здійснювали модернізацію. З кожним з цих варіантів потрібно буде розмірковувати і говорити про фінансування. Однак, це не має бути історія про підтримку всіх, бо це відбувається з коштів платників податків.
Які ще зміни будуть у бюджеті-2022
Передбачаються виплати шахтарям, військовим, будуть субсидії. Ще є інфраструктурні статті, зокрема програма дорожнього будівництва, на яку також спрямовані додаткові кошти.
Як в Україну залучити інвесторів
Ми можемо говорити лише про проекти міжнародних фінансових організацій та різні кредитні програми урядів інших країн. Тут виникає питання нашої активної співпраці з цими організаціями. У минулому році була рекордна вибірка коштів Світового банку і ми одна з топ-країн нашого регіону за вибіркою цих коштів. Питання прямих інвестицій я б адресував Міністерству економіки, адже це їх зона відповідальності. Ми створили умови для залучення серйозних інвестицій. Втім, ми ― досить специфічний регіон, що теж треба розуміти. Попри всі зусилля, які докладає влада, ми є з одного перспективною країною, з іншого ― військові дії не дають інвесторам сюди зайти, їм треба довго і переконливо показувати, що в нас все нормально.
Скільки проектів у бюджеті на наступний рік закладено на реінтеграцію Донбасу
Не менше ніж на рівні цього року.
Про українських мігрантів, які перераховують кошти в Україну
З погляду балансу ― добре, що вони надсилають гроші, а з погляду економіки загалом ― не дуже. Потрібно створювати робочі місця тут, щоб ніхто не їхав за кордон.
Коли ухвалять бюджет-2022
21 вересня відбудеться його презентація, потім буде час на підготовку висновків, пропозицій народних депутатів, будуть працювати комітети. Парламент має проголосувати за цей документ у першому читанні. Далі, якщо буде успішне голосування, документ повернуть уряду, він його допрацює. В кінці відбувається фінальне голосування.
Нам немає чого приховувати, тому "під ялинку" ми не будемо показувати бюджет. Ми готові до дискусій, бюджет повністю розкрити і обговорити кожну цифру. Тому у нас все максимально просто.