Сайт знаходиться в режимі тестової експлуатації. E-mail для запитань та пропозицій support@minfin.gov.ua

Колонка заступника Міністра фінансів Олександра Кави для «НВ Бізнес» (15.09.2020)

Будівництво швидкісних шосе в Україні - який проект буде наступним?

Ми хочемо сполучити швидкісними дорогами всі обласні центри Західної України. Чому цей проект — важливий етап поєднання України з європейськими країнами.

Запуск державного дорожнього фонду в 2017 році та рекордне фінансування галузі в 2020 році дали можливість відремонтувати тисячі кілометрів автомобільних доріг, які перебували в критичному стані. Це дозволило покращити якість життя українців, підняти показник мобільності наших громадян та ефективність транспортно-логістичних ланцюгів бізнесу. Але для економічного розвитку, цього недостатньо. Ми повинні думати на декілька кроків вперед.

Для задоволення сучасних потреб економіки та суспільства Україні потрібно не тільки ремонтувати, але і будувати нові швидкісні шосе, які б з'єднали всі обласні центри між собою.

Швидкісне шосе — це дорога першої технічної категорії, в якої не менше ніж чотири смуги руху — по дві або більше в кожному напрямку та розділювальна смуга між ними. Дозволена максимальна швидкість руху на такій дорозі - 110 кілометрів на годину, при цьому, такий швидкісний режим є безпечним для учасників дорожнього руху.

Історично, при хронічному дефіциті бюджетного фінансування дорожньої сфери, міжнародні фінансові організації (МФО) стали основним кредитором ресурсу для розвитку швидкісного руху в Україні. Лише цього року на проекти з реконструкції та будівництва автомобільних доріг в Україні Мінфін залучив майже 5 мільярдів гривень. Наша країна отримує кошти у вигляді кредитів, проте це позики на доволі вигідних умовах із значним пільговим періодом та низькими процентними ставками.

Зокрема, завдяки кредитуванню Міжнародного банку реконструкції та розвитку (МБРР) до кінця цього року буде забезпечений швидкісний рух по чотирьох смугах на всій протяжності шосе (285 км) від Борисполя до Полтави. А наступного року — від Полтави до Валок в Харківській області. Роботи на завершальній ділянці цієї траси від Валок до Харкова розпочнуться в 2021 році. Реалізація проекту дасть змогу скоротити тривалість поїздок, зменшити рівень аварійності, призведе до покращення екологічного стану навколишнього середовища. Оскільки ця дорога є частиною транспортного коридору Європа — Азія, то це значно поліпшить експортно-транзитний потенціал України.

Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) і Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) надали кредити для покращення пропускної спроможності під'їздів до Києва та реконструкцію дороги М06 Київ — Чоп. Більшість ділянок вже експлуатуються і забезпечують швидкісне сполучення для громадян та бізнесу. Зараз продовжується капітальний ремонт швидкісного шосе М01 від Києва до транспортного вузла Кіпті (Чернігівська області), швидкісного шосе М05 на півдні Київщини, а також реконструкція Північної об'їзної дороги Житомира. Триває підготовка до капітального ремонту швидкісного шосе М05 від межі Київської області до Одеси та будівництва Північної об'їзної Львова, де роботи планується почати в 2021 році.

Пріоритетом на найближчі роки також має стати доведення до першої категорії автомобільної дороги М06 на ділянці Рівне — Львів.

Сьогодні від Києва до Рівного автомобілісти вже користуються швидкісним шосе із чотирма смугами руху. Єдине «вузьке місце» на маршруті, так званий bottleneck, — ділянка Північного об'їзду Житомира. Вона зараз знаходиться в процесі розширення до чотирьох смуг руху.

Наступним етапом розвитку цього транспортного коридору має стати ділянка Рівне — Львів. Це по суті основний експортний коридор України з ЄС та транспортна артерія, яка поєднує захід країни з іншими регіонам України.

Повне завершення робіт на всій протяжності ділянки Рівне-Львів займе 3−4 роки від початку будівельних робіт, а загальна вартість складатиме 800 млн євро, але точні розрахунки будуть після завершення підготовки проектно кошторисної документації.

В рамках Проекту «Розвиток транс'європейської транспортної мережі» Європейський Союз профінансує 100 мільйонів євро (50 мільйонів будуть виділені на умовах гранту, 50 мільйонів в якості кредиту) на будівництво перших двох ділянок на маршруті Київ-Львів. Йдеться про будівництво першої та другої черги нового об'їзду міста Дубно в Рівненській області. Нещодавно Парламент ратифікував відповідну угоду. Наступного року розпочнуться будівельні роботи в східному передмісті Дубно. Тому варто сфокусуватися на пошуку фінансування для реконструкції та будівництва інших ділянок цього маршруту. Підготовка проектної документації вже розпочата.

В перспективі від Львову доцільно довести маршрут до кордону з Польщею та з'єднати із існуючим польським автобаном А4. А також запустити проект з будівництва нової дороги автомагістралі Львів — Мукачево через Карпатський хребет, і з'єднати її з угорським автобаном М3 та словацьким D1. На мою думку, саме автомагістраль Львів — Мукачево має всі шанси стати першою концесійною дорогою в Україні.

Івано-Франківськ та Тернопіль також доєднаються до мережі швидкісних доріг, тож подорож з Києва до цих міст триватиме приблизно на одну-півтори години менше.

Таким чином, ми сполучимо швидкісними шосе всі обласні центри Західної України. Крім того цей проект стане важливим етапом поєднання України швидкісними дорогами з європейськими країнами. Це розуміють і підтримують наші міжнародні фінансові партнери.

Переваги від реалізації проектів з розбудови мережі швидкісних доріг у партнерстві з МФО — це конкретний результат, який бачать і громадяни України, і наші європейські партнери. Адже скорочується час подорожі, зменшуються транспортні витрати, іноземні перевізники частіше здійснюють доставку вантажів через територію України.

Інтенсивність руху на швидкісних дорогах складає від 10 до 30 тисяч автомобілів на добу, тобто кількість громадян, які мають можливість оцінити результат реалізації проекту обчислюється мільйонами.

Мінфін розуміє, що кошти МФО, які ми витрачаємо на реалізацію проектів — це кредитні кошти. Так, вони надаються Україні на вигідних умовах: під низькі відсотки і з тривалим пільговим періодом, але їх все-одно потрібно буде повертати із державного бюджету. Тому важливо відбирати ті проекти, які матимуть найбільший соціально-економічний ефект та підвищуватимуть ділову активність бізнесу, і, як наслідок, збільшуватимуть надходження до державного бюджету України.