Сайт знаходиться в режимі тестової експлуатації

Інтерв’ю Міністра фінансів Сергія Марченка для «Інтерфакс-Україна» (27.04.2020)

Міністр фінансів Сергій Марченко: «Важливо, щоб у податковій і митній службах відбулись якісні інституційні зміни»

24 квітня 2020 року Кабінет Міністрів України прийняв рішення звільнити з займаних посад керівників Державної митної служби та Державної податкової служби. В інтерв’ю інформаційному агентству «Інтерфакс-Україна» Міністр фінансів Сергій Марченко розповів про причини кадрових рішень та рестарт роботи цих служб.

 

- Чому рішення про кадрові зміни - звільнення очільників Державної податкової служби Сергія Верланова та Держмитної служби Максима Нефьодова - були настільки блискавичними? Ви ніде відкрито не заявляли про такі рішучі і швидкі наміри звільнення керівників податкової та митниці.

- Я не часто виходжу з комунікацією, бо працюю на результат, а не тому що мені нічого сказати. Мені важливо було звільнити керівний склад відомств, а не просто заявити про свої наміри в ЗМІ. Без кадрових змін забезпечення належного функціонування цих структур було неможливим. Але наголошу, це тільки перший крок до рестарту служб. Невдовзі в обох відомствах будуть повноправні професійні керівники, які забезпечать в першу чергу кадрове посилення далі по системі.

- Нефьодов і Верланов стверджують, що з ними це питання не обговорювалося.

- Вони знали мою позицію і насправді жодних несподіванок не було. Їх відставка - це було просто питання часу. Я неодноразово публічно наголошував, що кадрові зміни в цих структурах назріли. Моє рішення виважене і обґрунтоване, оскільки саме міністр фінансів несе відповідальність за податкову і митну сфери.

- Які у вас були претензії до них?

- Тут суто професійний підхід - керівники ДМС і ДПС не впоралися із визначеними їм завданнями і не виправдали очікувань. У них було достатньо часу, щоб показати результат. Навіть у докризовий період вони не змогли налагодити роботу своїх відомств. На жаль, більшість цього часу було потрачено на формування бренду служб, а не на підвищення їх ефективності.

Зараз уже немає часу на “розкачку” чи експерименти. Треба посилювати роботу цих служб. В умовах пандемії та економічної кризи державі потрібні дієві фіскальні органи і швидкі результативні дії щодо боротьби з тіньовими схемами з метою наповнення бюджету.

- Можете вказати на якісь конкретні факти, з чим саме вони не справились? Чи пов'язано це зі створенням Радою спеціальної слідчої комісії?

- Нам важливо, щоб податкова і митниця наповнювали бюджет, особливо у нинішній ситуації, коли державі життєво необхідні кошти, аби забезпечити фінансову стабільність, виплачувати пенсії, зарплати медикам та вчителям, утримування боєздатну армію...

Безумовно, реалії з пандемією, карантином вносять свої корективи і є об’єктивні чинники, чому може бути недобір. Але ж подивіться на цифри: митниця не виконала план за 2019 рік на 56 млрд грн, розпис першого кварталу майже на 20 млрд грн.

Те саме з податковою: якби не було одноразових надходжень до бюджету від НАК "Нафтогазу", план першого кварталу не був би виконаний на 15,5 млрд грн.

Але виконувати плани треба не будь-якою ціною. Тиск на бізнес чи якісь силові практики є неприпустимими. А тут якраз і є питання до виконання плану за будь-яку ціну. Адже мають місце затримки з автоматичним відшкодуванням ПДВ, безпідставне блокування податкових накладних, що призводить до блокування діяльності активних підприємств з сотнями і тисячами робочих місць. З таким підходом люди просто втрачають свій бізнес. І це замість того, щоб в такий складний період допомогти йому вижити.

Ми постійно спілкуємось із представниками бізнес-середовища, і таких скарг надходило останнім часом все більше і більше. На митниці зафіксовані порушення при митному оформленні товарів - це стосується і визначення митної вартості, і недотримання строків митного оформлення. Досі не запущено систему автоматичних сканерів на пунктах пропуску. Ну і звісно контрабанда нікуди не зникла.

І коли керівник одного з відомств заявляє, що схемний податковий кредит та псевдо-експорт - це звичайна бізнес-модель, а не злочин, то в мене до таких “бізнесменів” при владі є багато запитань.

Тож, є достатні підстави для об’єктивного розслідування їх діяльності правоохоронними органами.

- Які КРІ ви поставите новим очільникам цих відомств?

- Насамперед це мають бути компетентні фахівці із розумінням проблематики цих сфер, здатні одразу стати до роботи і виправляти критичний стан речей. Мінфін наразі доопрацьовує чіткі КРІ і конкретні строки їх досягнення. Головне – професіоналізм, порядність і прозорість у роботі, готовність працювати чесно і забезпечити належний результат як в фіскальному плані, так і в безпековому.

- Коли можна очікувати призначення нових керівників митниці і податкової? Як довго ці служби будуть працювати з т.в.о. на чолі?

- Найближчим часом буде призначено нового очільника податкової. Пізніше і митниці. В умовах карантину діє тимчасово спрощена процедура відбору кандидатів на ці посади. У нинішній ситуації цей підхід є оптимальним, оскільки дасть змогу швидко посилити управлінську вертикаль для відомств з тисячами службовців і відкриє шлях до дієвих змін.

Після завершення карантину, як це передбачено законодавством, ми проведемо конкурсний відбір - із залученням експертів і громадськості.

- Що означає рестарт митниці і податкової? Від яких ідей у цій реформі ви відмовляєтеся, а від яких ні?

- Важливо, щоб у цих двох службах відбулись якісні інституційні зміни. Ми маємо зупинити витік коштів з податкової та митниці, забезпечити прозорість, зупинити корупцію та гарантувати митну безпеку держави.

Наразі ми формуємо нові управлінські команди для обох служб. Уточнюємо внутрішні структури і функціонал, аби запустити процес змін і наблизити ці відомства до місії, яку їм визначає держава.

Крім того, ми доопрацьовуємо концепції реформування податкової і митниці і відповідні плани їх реалізації на основі обговорень з представниками бізнесу, експертами та громадськістю. Скоро ми оприлюднимо наше бачення щодо реформування цих служб.

- Яка подальша доля податкової міліції? Ви вже говорили, що хочете змінити її роботу і створити Intelligence Service без законодавчих змін. Йдеться про трансфертне ціноутворення?

- Такі плани є. Це має бути в першу чергу аналітичний орган зі слідчими функціями щодо фінансових розслідувань, який зможе протидіяти злочинам проти держави у тому числі в частині ухилення від сплати податків, відмивання та вимивання коштів з України. Ми вже над цим працюємо.