Сайт знаходиться в режимі тестової експлуатації

Промова Міністра фінансів Наталії Яресько на засіданні Уряду щодо виконання Державного бюджету за 2015 рік

Шановні колеги,


Минулий рік був, безсумнівно, дуже складним для державних фінансів України. До виконання цього бюджету ми приступили в умовах падіння економіки, девальвації гривні, рекордних потреб на обслуговування національної оборони та держборгу, торговельних санкцій Росії. До всіх цих зовнішніх факторів додавались такі, як традиційно низька бюджетна дисципліна, звичка відкладати ухвалення бюджетних рішень на кінець року.

Але сьогодні ми з впевненістю можемо сказати, що не дивлячись на всі ці фактори, минулий рік він був, безперечно, і дуже успішним.
У чому полягав цей успіх?

Лише за один минулий рік ми змогли вперше за останні 4 роки повністю виконати бюджет за доходами. Ми провели бюджетну децентралізацію, і значно збільшили ресурс місцевих бюджетів. Ми також змогли, в умовах війни, економічної кризи та надзвичайного боргового навантаження, профінансувати всі ключові потреби країни, включно з рекордними видатками на безпеку та оборону. Ми збільшили капітальні видатки, і навіть прискорили підвищення соціальних стандартів на 13,1%. Замість грудня 2015 року, що було з самого початку заплановано бюджетом, ми змогли підвищити стандарти вже в вересні. Ми також змінили стандартну в Україні практику та профінансували всі державні зобов’язання по пенсійним, зарплатним та соціальним виплатам без затримок.

І, нарешті, ми значно оздоровили – через проведену фіскальну консолідацію - державні фінанси. Що це означає простою людською мовою?

Всі попередні роки Україна жила, кожен раз витрачаючи значно більше, аніж вона заробляла - і живучи, фактично, “у борг”, перекриваючи різницю між витратами і доходами за рахунок кредитних коштів. До якогось часу це досить приємний шлях: ти ні в чому собі не відмовляєш, дозволяєш підвищувати зарплату та соціальні виплати набагато швидше, аніж зростає продуктивність праці. Але кожна родина знає, що це – прямий шлях до боргової ями. До якогось часу тобі будуть позичати кошти. Але коли одного дня виявиться, що ти винен вже всім, а коштів на повернення боргів не має – і через твою безвідповідальну поведінку вони навряд чи з’являться у майбутньому – перед тобою в одну мить зачиняються всі двері.

Так сталося і з нашою країною. Починаючи ще з 2004 року, видатки держбюджету зростали більшими темпами, ніж доходи. В 2014 році фактичні видатки держбюджету на 20,5% перевищували доходи. Врешті решт, це призвело до значного зростання дефіциту державного бюджету (тобто перебільшення видатків над доходами). Поганою традицією управління державними фінансами також було те, що кожен раз протягом бюджетного року до Закону про бюджет вносилися численні правки, внаслідок чого на кінець року дефіцит бюджету майже завжди збільшується порівняно з планом.

А наслідком цього стало стрімке зростання державного боргу – і, відповідно, видатків на його обслуговування. Якщо у 2005 році на обслуговування держборгу бюджет витрачав 0,7% ВВП на рік, то у 2015 році - внаслідок безвідповідальної політики у попередні роки - ця цифра становила вже 4,3% на рік.

За останній рік нам вдалося змінити підхід. Ми розробили реалістичний бюджет, адекватно оцінили те, скільки ми зможемо зібрати в казну – і повністю реалізували ці прогнози. Ми забезпечили збільшення доходів більшими темпами, аніж збільшення видатків. Нарешті, ми не допустили безвідповідального збільшення дефіциту державного бюджету протягом року.

Все це дозволило нам, вперше за багато років, не просто виконати бюджет, але й значно – в 1,4 рази (на 42,1%) від рівня 2014 року - зменшити дефіцит держбюджету, тобто провели ту саму фіскальну консолідацію, про яку я щойно сказала. З 78,1 млрд грн у 2014 році, у 2015 році дефіцит зменшився до 45,2 млрд грн, або з 4,9%ВВП до 2,3%ВВП.

Аби було зрозуміло, чому я роблю на цьому такий акцент, поясню важливість фіскальної консолідації на прикладі двох країн, що провели таку консолідацію в останні роки - Ірландії та Словаччини.

У 2010 році в Ірландії, внаслідок важкої фінансової та економічної кризи, спостерігався рекордний дефіцит, в обсязі майже 32%ВВП. Але вже у 2012 році ця країна зменшила свій дефіцит до 5%, а у 2015 році вийшла на бездефіцитний бюджет. І це дало їй можливість стабілізувати економіку, і закласти підвалини для стрімкого економічного зростання: у минулому році ріст ВВП Ірландії сягнув 7%, що стало найвищим показником в єврозоні.

У Словаччині підчас піку економічної кризи у 2009 році, падіння економіки становило 5,5%, а дефіцит бюджету - 7,9%ВВП. Фіскальна консолідація - вже у 2013 році дефіцит був меншим 3%ВВП - стала першим кроком для пожвавлення економічного зростання Словаччини, яке в минулому році становило 3,6%ВВП.

Причина такого взаємозв’язку - це те, що, чим більшим є дефіцит бюджету, тим вищими є ризики для економіки - адже дефіцит потрібно якось фінансувати, і у цього фінансування є лише три джерела: збільшення боргу, приватизація, чи друк коштів. І кредити, і емісія збільшують тиск на банківську систему, на валютний ринок. Саме тому всі країни, які побудували успішні та сильні економіки, дотримуються принципів фіскальної консолідації.

Те ж саме стосується і України. Без фіскальної консолідації, без наведення ладу у тому, скільки і на що ми витрачаємо, і без дотримання суворої фіскальної дисципліни, годі і говорити про те, щоб стабілізувати економіку. Зменшення дефіциту є ключовою передумовою для відновлення стрімкого економічного зростання. І ми рішуче намірені забезпечити цю умову.

Зараз дозвольте трохи детальніше зупинитися на ключових показниках та факторах виконання бюджету у минулому році.

У дохідній частині, завдяки закладеним реалістичним прогнозам, нам вперше за останні 4 роки вдалося повністю виконати бюджет за доходами, і навіть на 2,7 млрд грн перевиконати його. Востаннє це відбувалося ще у 2011 році, за часів зростання економіки. Порівняно з 2014 роком доходи зросли майже вполовину - на 177,6 млрд. грн., або на 49,7%.

Зросли - як у порівнянні до 2014 року, так і порівняно з планом - більшість видів надходжень, в тому числі податкових. Найбільші надходження до бюджету у 2015 році забезпечили ПДФО, ввізне мито, акцизний податок та ПДВ.

Звичайно ж, дуже важливим фактором для такого виконання стала висока девальвація на початку року, що призвела до значного збільшення надходжень по імпортних зборах та ПДВ. Водночас, не можна погодитися з тими, хто каже, що девальвація вигідна для бюджету, адже дозволяє без проблем виконувати бюджет по доходах. Ті, хто так кажуть, забувають, що девальвація також призводить до значного збільшення витрат на обслуговування держборгу.

Другим важливим фактором змін стали зміни у податкове законодавство. У 2015 році ми суттєво – у 2 рази - зменшили кількість податків та зборів - з 22 до 11, в тому числі повністю скасували 3 податки. Для мінімізації ухилення від сплати податків ми запровадили систему електронного адміністрування ПДВ, розширили сферу застосування РРО, посилили контроль над трансфертним ціноутворенням. Крім того, у 2015 році відбулося підвищення специфічних ставок акцизного податку на сигарети, пальне, транспортні засоби задля досягнення їх ефективного рівня.

Все це сприяло розширенню податкової бази, зменшенню можливостей для ухиляння від податків. І, таким чином, стало другим важливим фактором збільшення виконання бюджету.

Не можна також забувати про те, що дещо змінилася система перерозподілу податків між державним та місцевими бюджетами. Зокрема, до державного бюджету почало зараховуватися 60% ПДФО, що сплачується на території м. Києва (у 2014 р. – 50%) та 25% на відповідній території України (у 2014 р. – 0%). Водночас, 10% надходжень податку на прибуток, напроти, почали зараховуватися до місцевих бюджетів.

Нарешті, третій фактор, що впливав і на дохідну, і на видаткову політику, та динаміку надходжень - це бюджетна децентраліазція.

У 2015 році здійснено перший етап фінансової децентралізації. Внаслідок цього, було розширено права органів місцевого самоврядування і збільшено джерела формування доходів місцевих бюджетів. В тому числі за рахунок запровадження акцизного податку з кінцевих продажів, розширення бази оподаткування податком на нерухомість; надання права самостійно визначати ставки податків та встановлювати пільги з їх сплати.

Таким чином, у 2015 році місцева влада отримала можливість працювати «на себе», залишати у своїй казні більшу частину зібраних податків та на власний розсуд вирішувати шляхи використання цих коштів.

Усунення перерозподілу місцевих доходів через центр створило стимули для ефективного розпорядження бюджетом на місцях і вже продемонструвало перші результати. Порівняно з 2014 роком надходження загального фонду місцевих бюджетів збільшилися у 2015 році на 21%. Тобто місцеві бюджети отримали 45 млрд грн. додаткового ресурсу на власні потреби.

Окрім того, в рамках реформи міжбюджетних відносин систему вертикального збалансування усіх місцевих бюджетів, що була демотивуючим фактором для багатьох місцевих громад бути ефективними та успішними, було замінено системою горизонтального вирівнювання податкоспроможності територій. Одночасно ми запровадили нові субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, - освітню, медичну. Як результат, у 2015 році місцевим бюджетам було надано трансфертів із держбюджету на 174,0 млрд. грн., що на 43,4 млрд. грн., або на 33,2 відсотка більше ніж у 2014 році.

Що стосується видатків бюджету. У 2015 році разом із зростанням доходів ми спостерігали і зростання видатків бюджету. Але якщо доходи у минулому році зросли на 50%, то видатки збільшувалися більш повільними темпами - на 34% або на 147 млрд. грн., порівняно з 2014 роком. Це дозволило нам значно скоротити розрив між доходами та видатками, з понад 20% у 2014 році до менш ніж 8% в абсолютному значенні в міліардах гривень.

В цілому, у 2015 році ми проводили виважену політику видатків в режимі жорсткої економії бюджетних коштів. Завдяки цьому ми, вперше за кілька років, пройшли рік без жодної затримки по виплатах зарплат, пенсій та інших видів соціальних допоміг, і змогли на 3 місяці прискорити підвищення соціальних стандартів для наших громадян.

Також виважена видаткова політика та виконання бюджету дозволили нам зробити великий крок до фінансування капітальних проектів. Обсяг цього фінансування ми змогли збільшити у 2,4 рази, або на 10,1 млрд грн. порівняно з 2014 роком та наблизитися до рівня капітальних видатків 2013-го року.

На жаль, через безвідповідальну фіскальну політику, яка роками проводилася в Україні, дуже суттєвою часткою витрат у минулому році стали витрати на обслуговування боргу. Через значну девальвацію гривні на тлі значної валютної частини боргу, нам довелося збільшити обсяг видатків на обслуговування боргу на 36,5 млрд. грн., або у 1,8 разів, порівняно з 2014 роком. Разом з тим, значним досягненням для майбутніх років стала реструктуризація зовнішніх зобов’язань України на близько 19 млрд дол. Це позбавило нас необхідності здійснювати платежі за боргами попередніх років, на які держава просто не мала грошей, в тому числі, зекономити значну частину коштів для бюджету 2015 року. Крім того, це дало нам відстрочку по виплатах на 4 роки - до періоду після 2018 року.

Таким чином, результатами відповідального та виваженого підходу до розробки та дотримання бюджету у 2015 році став ряд досягнень, про які я вже сказала на початку свого виступу - але дозволю собі нагадати про них ще раз. Ми забезпечили фінансування всіх потреб та зобов’язань держави без жодних затримок та в повному обсязі, включно зі збільшеними оборонними та соціальними потребами. Й одночасно з цим, при збільшенні видатків, нам вдалося забезпечити зменшення дефіциту держбюджету більш ніж в півтора рази порівняно з 2014 роком (з 78,1 млрд грн. до 45,2 млрд грн.).

У разі продовження та дотримання у майбутньому такої фіскальної консолідації та ощадного ставлення до коштів платників податків, це дозволить нам зменшити боргове навантаження, а це, в свою чергу, допоможе зменшити темпи інфляції та тиск на валютний ринок. Окрім того, фіскальна консолідація допоможе нам зменшити рівень перерозподілу ВВП через бюджет (тобто ролі держави в економіці), що, в свою чергу, дозволить зменшити вартість утримання держави для громадян.

Нарешті, фіскальна консолідація знижує ризики для економічного зростання, що необхідно для повернення довіри інвесторів до нашої економіки. І все разом, це створює умови для відновлення економічного зростання.

Новий бюджет на 2016 рік став наступним, - і дуже значним - кроком вперед. Цей бюджет дозволяє нам профінансувати всі пріоритетні потреби країни; зменшити податки; підвищити ефективність використання державних коштів; підвищити якість державних послуг; зменшити вартість утримання держави для громадян; провести подальшу фіскальну децентралізацію і збільшення повноважень на місцях.

Разом з низкою кроків, зроблених у 2015 році та спрямованих на забезпечення стабільної макроекономічної ситуації та здорових фінансів, результати виконання бюджету можуть створити відчуття стабільності та захищеності. Однак, ми маємо залишатися пильними та остерігатися безвідповідальних кроків. Стабільність, якої ми досягли спільними з усіма громадянами країни зусиллями, все ще залишається хиткою/крихкою. Зокрема, і для бюджету-2016 є ціла низка викликів, що можуть завадити його успішному виконанню. Що це за виклики?
• Низькі ціни на ключові експортні товари України, що впливає на прибутки підприємств;
• Торгівельні санкції Росії і заборона транзиту, що також впливає на прибутки підприємств;
• Ризик погіршення військової ситуації на Сході, що призведе до збільшення потреб на фінансування видатків на безпеку і оборону;
• Низькі ціни на нафту і газ на світових ринках, що впливає на надходження рентних платежів;
• Детінізація зарплат може відбуватися повільно
• Важливим ризиком також є передання на місцевий рівень не лише ресурсу, але й видатків та повноважень
• Нарешті, важливим викликом є вчасне та повне виконання скорочення видатків по ключових секторах,що закладено до бюджету.

У разі, якщо ми впораємося з цими викликами, ми зможемо здійснити ще один, надзвичайно важливий крок для фіскальної консолідації та зменшення дефіциту бюджету та державних фінансів в цілому, позитивний вплив від чого, без перебільшення, відчує кожен громадянин нашої країни.

Саме тому наразі критично важливим для нас є дотримання обраного шляху та продовження активного впровадження структурних реформ. В іншому випадку ми ризикуємо поставити під загрозу втрати все, що було досягнуто титанічними зусиллями українського суспільства.


Презентація «Звіт про виконання Державного бюджету України -2015»