Сайт знаходиться в режимі тестової експлуатації. E-mail для запитань та пропозицій support@minfin.gov.ua

Виклики для виконання доходів бюджету залишаються: результати восьми місяців

Аналіз показників виконання розпису державного бюджету у 2019 рік про продовження негативного впливу ряду тенденцій на бюджетні доходи. При цьому є і позитивні серпневі новини. Надходження від окремих податків замість звичного недовиконання в останні місяці вдалось навіть дещо перевиконати:

-    У серпні 2019 року, вперше у поточному році, було виконано помісячний розпис по акцизному податку з тютюнових виробів (разом вироблені та ввезені), при розписі на серпень 4,3 млрд грн надходження акцизного податку з тютюнових виробів склали 4,4 млрд грн, що на 0,1 млрд грн вище за розпис.

-    ПДВ з вироблених в Україні товарів у серпні перевиконано на 0,8 млрд грн за рахунок більшого приросту сплачених сум.

-    Позитивна динаміка по податку на прибуток підприємств і податку на доходи фізичних осіб продовжилася, розпис серпня було перевиконано на відповідно 0,6 млрд грн та 0,2 млрд грн.

Проте ці фактори за підсумками місяця не компенсували невиконання, зокрема, по митних платежах та рентній платі за видобуток природного газу. Тому доходи загального фонду Державного бюджету за 8 місяців зросли на 7,7% р/р до 594,1 млрд грн та становили 95,1% від розпису:

-    Доходи від ПДВ з вироблених в Україні товарів (з врахування відшкодування ПДВ) у сумі 51,7 млрд грн становили 86,5% від розпису через вищі темпи відшкодування ПДВ експортерам.

-    Від рентної плати за надра надійшло 28,9 млрд грн, що на 23,0% більше, ніж за відповідний період 2018 року. Однак доходи від рентної плати становили 84,4% від розпису і недовиконання пояснювалось кількома факторами:

o    зарахування переплати ПАТ «Укргазвидобуванняв» рахунок податкових зобов’язань поточного року, яка станом на 01.01.2019 року становила 0,8 млрд грн;

o    зниження у січні-липні середньої митної вартості імпортного природного газу (зменшує базу оподаткування, а саме вартість обсягів видобутого природного газу для забезпечення промислових потреб);

o    міцніший курс гривні до долара США, ніж було враховано при підготовці Державного бюджету на 2019 рік: середній курс за січень-серпень становив 26,6 грн за дол США при врахованому в бюджеті на 2019 рік середньому обмінному курсі у 28,2 дол США;

o    зниження ціни природного газу для забезпечення побутових споживачів та виробників теплової енергії до 5799,7 грн за 1000 куб. метрів за підсумками семи місяців 2019 року, при врахованій ціні на 2019 рік – 6 868,7 грн, що стало результатом зниження ціни імпортного газу та відповідної зміни формули визначення ціни природного газу для побутових споживачів та виробників теплової енергії;

o    не забезпечення ПАТ «Укргазвидобування» темпів видобутку газу у перші сім місяців 2019 року для досягнення річних обсягів у розмірі 18,2 млрд м куб відповідно до Концепції розвитку газовидобувної галузі України. 

-    Доходи від ПДВ з ввезених на територію України товарів зросли на 1,6% р/р до 184,9 млрд грн. Доходи було виконано на 87,6% від розпису через такі причини:

o    звільнення з 01.01.2019 від оподаткування ПДВ імпорту сонячних батарей та вітряків (щомісячні недонадходження становлять близько 0,4 млрд грн);

o    зменшення обсягу розмитненого імпортного природного газу. З квітня 2019 року НАК «Нафтогаз України» використовує режим «митного складу», який надає можливість закачувати та зберігати природний газ в підземних газосховищах без сплати митних платежів. За оперативною інформацією сплата Нафтогазом України ПДВ від імпорту природного газу за січень-серпень 2019 року до відповідного періоду минулого року скоротилася на 5,2 млрд до 1,5 млрд грн;

o    заборона та обмеження Урядом Російської Федерації з 1 червня 2019 року експорту до України російської нафти, нафтопродуктів (бензинів, дизпалива, скрапленого газу) і вугілля;

o    міцніший обмінний курс гривні, ніж враховано в бюджеті, середній обмінний курс гривні до долара США за січень-серпень 2019 року становить 26,6 грн за дол. США. У пронозі на 2019 рік враховано ˗ 28,2 грн за дол. США;

o    повільніші темпи зростання імпорту товарів, ніж враховано в бюджеті (за сім місяців імпорт товарів за даними Державної фіскальної служби зріс на 7,4% р/р при врахованому зростанні імпорту товарів на рівні 9,5%).

-    Доходи від частини чистого прибутку та дивідендів надійшли у сумі 32,3 млрд грн, що становить 80,4% від розпису через такі фактори:

o    гірші фактичні фінансові результати кількох суб’єктів господарювання, які перебувають у державній власності, ніж очікувані під час опрацювання проекту Державного бюджету на 2019 рік;

o    запровадження диференційованого підходу до визначення частки відрахування до державного бюджету залежно від профілю підприємства. 

У червні та липні НАК Нафтогаз перерахував до бюджету всю суму, належну до сплати за підсумками 2018 року (у липні сплачено 8,2 млрд грн на додаток до 4,1 млрд грн місяцем раніше). Водночас Центренерго та Турбоатом, які перерахували до Державного бюджету відповідно 195 млн грн та 265 млн грн, так і не сплатили другу половину суми дивідендів, яка підлягає сплаті до Державного бюджету. Укрнафта також не перерахувала до бюджету свою частку дивідендів (чистий прибуток компанії у 2018 році становив 6,4 млрд грн).

-    Доходи від акцизного податку з вироблених в Україні підакцизних товарів у сумі 38,5 млрд грн становили 78,8% від розпису, що пов’язано із зниженням обсягів виробництва тютюнових виробів та частковим задоволенням попиту на тютюнову продукцію шляхом зменшення залишків готової продукції на складах. Зокрема, у січні-липні 2019 року обсяги виробництва тютюнових виробів зменшились на 10,2% р/р або на 4,4 млрд шт порівняно з відповідним періодом минулого року. Обсяги залишків на складах у оптовиків зменшились порівняно з початком 2019 року на 15,2% або на 2,8 млрд шт. 

З огляду на нижчі за враховані в розписі доходи від митниці Міністерство фінансів вживає заходів щодо наповнення державного бюджету шляхом підвищення ефективності роботи органів доходів та зборів та зміцнення їх кадрового потенціалу, зокрема найближчим часом буде повністю запущено ефективну роботу Державну Податкову та Митну Служби. Також ми очікуємо, що парламент схвалить важливі законопроєкти щодо нових політик роботи цих Служб. 

При цьому, уряд надалі докладає всі зусилля з рівномірного фінансування видатків бюджету протягом року. За оперативними даними ДКСУ, касові видатки за загальним фондом Державного бюджету за вісім місяців у сумі 599,2 млрд грн становили 91,4% від розпису.

29 серпня 2019 року Верховною Радою було призначено нового Прем’єр-Міністра та новий уряд. При цьому, уряд реорганізував низку міністерств та оптимізував їх роботу і тепер складається з 15ти міністерств. Бюджетні програми об’єднаних та нових міністерств потребують якнайшвидшого внесення змін до Державного бюджету на 2019 рік, включаючи програми, головними розпорядниками яких були МінАгро, МінКультури, МінЕнергетики, МінЕкології, тощо. 

Для врахування цих змін та на підставі аналізу виконання доходів та видатків Міністерство фінансів та Уряд найближчим часом запропонують на розгляд Верховної Ради України пропозиції про внесення змін до Державного бюджету на 2019 рік. Ці зміни врегулюють фінансування видатків до кінця 2019 року. 

При цьому, на сьогодні ситуація з ліквідністю держави залишається сприятливою. Станом на 1 вересня сума коштів на Єдиному казначейському рахунку становила 61,8 млрд грн, а також додатково на валютних рахунках ДКСУ в гривневому еквіваленті 72,0 млрд грн. 

Зокрема, наявні кошти дозволять вчасно і в повному обсязі профінансувати зобов’язання держави за внутрішнім та зовнішнім боргом в повному обсязі. Державні запозичення за загальним фондом державного бюджету у січні-серпні цього року склали близько 318,8 млрд грн (платежі з погашення державного боргу в цей період становили 262,7 млрд гривень). Міністерство фінансів продовжило знижувати вартість запозичень по всім інструментам на внутрішньому ринку. 

В цілому, дефіцит загального фонду державного бюджету за вісім місяців 2019 року становив 2,9 млрд грн. Надходження від приватизації залишились низькими у сумі 369,1 млн грн або 2,2% від річного плану.