Сайт знаходиться в режимі тестової експлуатації

Виконання бюджету за 9 місяців 2019 року

Аналіз показників виконання розпису державного бюджету у 2019 рік надалі свідчить про те, що деякі негативні для бюджетних доходів тенденції залишились незмінними. Але почнемо з позитиву виконання у вересні доходів загального фонду Державного бюджету, за збір яких відповідає податкова. Ці доходи у вересні зросли на 15,8% р/р до 331,1 млрд грн. Вони становили 100,3% від розпису:

  • У вересні розпис надходжень від ПДВ з вироблених в Україні товарів з урахуванням відшкодування ПДВ, яке здійснюється в автоматичному режимі, було перевиконано на 480 млн грн.
  • Доходи від податку на доходи фізичних осіб були вищими за розпис на 236 млн грн.
  • Розпис вересня за доходами від податку на прибуток підприємств перевиконано на 211 млн грн.

Загалом у січні-вересні вплив передусім макроекономічних показників на доходи від зовнішньоекономічної діяльності залишався негативним. Загалом за 9 місяців 2019 року доходи загального фонду Державного бюджету, хоча і зросли на 6,8% р/р до 650,8 млрд грн, але становили 94,6% від розпису через такі основні фактори:

  • доходи від ПДВ з вироблених в Україні товарів з врахування відшкодування ПДВ становили 60,1 млрд грн, що становить 88,8% від розпису через вищі темпи відшкодування ПДВ експортерам, що пов’язано із документальними перевірками заявлених сум до відшкодування в кінці 2018 року в рамках заходів з мінімізації зловживань.
  • Доходи від акцизного податку з вироблених в Україні підакцизних товарів у сумі 44,4 млрд грн становили 79,5% від розпису, що пов’язано із зниженням обсягів виробництва тютюнових виробів та частковим задоволенням попиту на тютюнову продукцію шляхом зменшення залишків готової продукції на складах. Зокрема, у січні-серпні 2019 року обсяги виробництва тютюнових виробів зменшились на 12,9% р/р або на 6,6 млрд шт порівняно з відповідним періодом минулого року. Обсяги залишків на складах у оптовиків зменшились порівняно з початком 2019 року на 19,6% або на 3,6 млрд шт.
  • Від рентної плати за надра надійшло 31,4 млрд грн, що на 16,5% більше, ніж за відповідний період 2018 року. Однак доходи від рентної плати становили 81,3% від розпису і недовиконання пояснювалось кількома факторами:
    • зарахування переплати ПАТ «Укргазвидобування», яка станом на 01.01.2019 року становила 0,8 млрд грн, в рахунок податкових зобов’язань поточного року;
    • зниження ціни імпортного природного газу: 1) в результаті у січні-серпні відбулось зменшення бази оподаткування через меншу вартість обсягів видобутого природного газу для забезпечення промислових потреб; 2) нижча ціна імпортного газу та зміни формули визначення ціни природного газу для побутових споживачів та виробників теплової енергії призвели до зниження ціни природного газу для забезпечення побутових споживачів та виробників теплової енергії до 5645,3 грн за 1000 куб. метрів за підсумками восьми місяців 2019 року, при врахованій ціні на 2019 рік – 6 868,7 грн;
    • міцніший курс гривні до долара США, ніж ухвалено в макропрогнозі, на якому ґрунтуються показники Державного бюджету на 2019 рік: середній курс за січень-вересень становив 26,4 грн за дол США при врахованому в бюджеті на 2019 рік середньому обмінному курсі у 28,2 дол США;
    • не відповідність темпів видобутку газу ПАТ «Укргазвидобування» у перші вісім місяців 2019 року річним обсягам видобування, передбаченим у розмірі 18,2 млрд м куб відповідно до Концепції розвитку газовидобувної галузі України.
  • Доходи від ПДВ з ввезених на територію України товарів дорівнюють показнику минулого року  та становлять 208,7 млрд грн. Доходи було виконано на 87,0% від розпису через такі причини:
  • звільнення з 01.01.2019 від оподаткування ПДВ імпорту сонячних батарей та вітряків (щомісячні недонадходження становлять близько 0,6 млрд грн), яке Верховна Рада України ухвалила після фіналізації бюджетних показників на 2020 рік;
  • зменшення обсягу розмитненого імпортного природного газу. З квітня 2019 року НАК «Нафтогаз України» використовує режим «митного складу», який надає можливість закачувати та зберігати природний газ в підземних газосховищах без сплати митних платежів. За оперативною інформацією сплата Нафтогазом України ПДВ від імпорту природного газу за січень-серпень 2019 року до відповідного періоду минулого року скоротилася на 6,4 млрд до 1,7 млрд грн;
  • міцніший обмінний курс гривні;
  • повільніші темпи зростання імпорту товарів, ніж було враховано в макроекономічних показниках, на яких ґрунтуються бюджетні показники на 2019 рік (за 8 місяців імпорт товарів за даними Державної фіскальної служби зріс на 6,6% при врахованому зростанні імпорту товарів на рівні 9,5%).
  • Доходи від частини чистого прибутку та дивідендів надійшли у сумі 32,4 млрд грн, що становить 80,3% від розпису. Причини залишились незмінними і включають гірші фінансові показники кількох підприємств за результатами 2018 року, ніж очікували рік тому, диференційований підхід до визначення частки ЧЧП та дивідендів, та нижчі суми сплачених Центренерго та Турбоатом дивідендів, ніж підлягають сплаті до Державного бюджету.

Дефіцит загального фонду Державного бюджету за дев’ять місяців 2019 року становив 25,8 млрд грн і був профінансований за рахунок запозичень. Надходження від приватизації становили лише 0,4 млрд грн або 2,3% від річного плану.

За дев’ять місяців фактичні запозичення до загального фонду державного бюджету становили 351 млрд в гривневому еквіваленті (з яких номіновані в гривні запозичення становили 191 млрд грн). Це становить 86,5% від річного плану запозичень на 2019 рік. У січні-вересні витрати загального фонду державного бюджету на погашення та обслуговування державного боргу становили відповідно 298 млрд грн та 91 млрд грн.

За оперативними даними Держказначейства, за дев’ять місяців 2019 року касові видатки загального фонду Державного бюджету становили 979 млрд грн або 92,2% від розпису. Зокрема, видатки на обслуговування боргу становили 85% від розпису через міцнішу гривню та нижчі відсоткових ставок (як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках капіталу), ніж було враховано при оцінці відповідних показників рік тому. Водночас постала проблема з незадовільним фінансовим станом державних вугледобувних підприємств, що ставить під загрозу їх спроможність вчасно виплачувати заробітні плати та оплачувати електроенергію, тоді як вже було використано передбачені на їх підтримку кошти бюджету.

Cтаном на 1 жовтня сума коштів на Єдиному казначейському рахунку становила 61,6 млрд грн, а також додатково на валютних рахунках ДКСУ в гривневому еквіваленті 39,7 млрд грн.